Facebook is een plek waar miljoenen Nederlanders hun interesses delen met de rest van de buitenwereld. De ideale plek dus om je bedrijf eens goed te promoten. Maar waar moet een goede Facebook-pagina voor bedrijven eigenlijk aan voldoen? En hoe val je op tussen al je concurrenten op Facebook? Hieronder leggen we je in een paar simpele stappen uit hoe je echt kunt gaan opvallen op Facebook!

Stap 1: Kies het juiste bedrijfsprofiel

De eerst stap voor het aanmaken van een Facebook-pagina is het kiezen van een profiel. Wil je vermeld worden als merk of bedrijf? Daarnaast kun je er voor kiezen om jezelf te registreren als eigenaar van het merk en/of je bedrijf. Je staat vrij in je keuze, zorg er wel voor dat je gekozen profiel zo goed mogelijk past bij je bedrijf of wat je wilt gaan uitstralen met je onderneming. Kies dan ook niet voor “Amusement” of “Artiest” als je een webwinkel met zonnebrillen hebt. 

Stap 2: Kies een herkenbare profiel- en omslagfoto

Een profiel- en omslagfoto is altijd voor iedereen zichtbaar, denk dan ook goed na over welke foto’s je hier wilt laten zien. Zorg er altijd voor dat de foto’s die je plaatst op Facebook aansluiten bij de uitstraling die je wilt hebben voor je bedrijf. Zo kun je ervoor kiezen om dezelfde afbeeldingen ook op je website te gaan gebruiken, zodat dit goed op elkaar aansluit. Durf daarnaast creatief te zijn met je omslagfoto. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om hier je acties, prijsvragen of aankomende evenementen te plaatsen, zodat deze goed opvallen.

Een profielfoto moet altijd de juiste afmetingen hebben, namelijk 180 x 180 pixels, zodat hij er ook verkleind goed uitziet. Dit zijn wat voorbeelden van goed gekozen profiel- en omslagfoto’s:

Coolblue facebook pagina

KLM facebook pagina

Stap 3: Organiseer je tabbladen

Boven aan iedere Facebook-pagina staan tabbladen, deze kun je zelf indelen en beheren. Klik daarvoor op “Meer” en vervolgens “Tabbladen beheren”.  Zorg ervoor dat de indeling van deze tabs er zo logisch mogelijk uitziet, zodat je bezoekers simpel en snel door je Facebook-pagina kunnen surfen. 

Stap 4: Fans werven op Facebook

Nu je Facebook-pagina startklaar is en je ervoor gezorgd hebt dat hij gevuld is met wat berichten ben je er klaar voor om je pagina te gaan lanceren. Doe dit door je Facebook-pagina te delen op je eigen pagina en al je vrienden uit te nodigen je Facebook-pagina te “Liken”. Nadat je dit gedaan hebt zullen de eerste “Likes” als snel binnenkomen en kun je door met het promoten van je Facebook-pagina!

Stap 5: Je Facebook-pagina promoten

Via Facebook is het mogelijk om je pagina te promoten, tegen kosten. Dat kun je doen via “Advertentiebeheer” of direct onder een geplaatst bericht. Zorg er altijd voor dat je met een klein bedrag start en je doelgroep goed staat ingesteld. Want wanneer je een Facebook-bericht onder de aandacht wilt brengen van jongeren en je doelgroep staat op “17-59 jaar” kom je niet ver.

Naast het promoten van berichten is het ook mogelijk om je Facebook-pagina op andere manieren te promoten, klik hiervoor op “Pagina promoten” (links op je eigen Facebook-pagina). Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om “Meer pagina-vind-ik-leuks te genereren” voor een bepaalde periode tegen een bepaald bedrag. Bedenk van tevoren goed welk bedrag je hieraan kwijt wilt zijn en tot wanneer je campagne moet duren.   

De meest gebruikte manier van promoten is nog altijd het gratis weggeven van iets, via speciale Facebook-acties. Daarmee vraag je het publiek je pagina te “Liken”, het bericht te “delen” en zo kans te maken op de prijs. Mocht je voor deze manier van promoten kiezen zorg er dan wel voor dat hetgeen wat je weggeeft past bij je bedrijf en doelgroep. Een bureaustoel weggeven wanneer je een zonnebrillen-webwinkel hebt heeft weinig zin!

Heb je zelf goede tips die je wilt delen met andere jonge ondernemers? Laat ze dan achter in een reactie!