Ook met een klein budget als startend ondernemer kun je een hoop doen aan marketing. Met marketing vraag je op een slimme manier aandacht voor je product of website. Hoe je dit wilt gaan doen is helemaal aan jezelf. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een Facebookcampagne op te zetten of ouderwets folders te laten drukken. Om je wat op weg te helpen hebben we een aantal lessen voor je klaargezet zodat je met weinig geld een goede marketingstrategie kunt neerzetten.
Les 1 “Marketing begint bij het begin: een huisstijl”
Om te kunnen starten met je campagne heb je een goede basis nodig, bijvoorbeeld je website. Dit is het visitekaartje van je bedrijf en moet er dus tiptop uitzien. Waarschijnlijk verwijs je straks veel van je toekomstige klanten door naar de website van je bedrijf, die eerste indruk moet goed zijn. Het is daarom verstandig om goed na te denken over een eigen huisstijl. Wat wil je uitstralen en wat moet het doel zijn van de bezoekers?
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is meer dan een stuk tekst op een website, het is de uitstraling van je bedrijf. Onder je huisstijl valt o.a. de manier van schrijven en de lay-out van je website. Maar ook een duidelijk logo is onderdeel van het imago van je onderneming. De kleuren die je wilt gaan gebruiken voor je huisstijl of de promotie van je bedrijf zijn onbewust erg belangrijk. Zo kan je met een bepaalde kleur een bepaalde emotie aan je uitstraling geven. Grote bedrijven hebben dat als volgt gedaan:
Het meest herkenbare gedeelte van je bedrijf wordt straks je logo, hier moet je dan ook goed over nadenken. Een logo is namelijk de grafische uiting van je bedrijf of het product dat je wilt gaan leveren. Je kunt er voor kiezen om in Word of Pages zelf een logo te gaan maken, maar je kunt hem ook laten maken door een grafisch ontwerper. Veel startende ondernemers kiezen ervoor om hun eerste logo zelf te maken. Mocht je dit van plan zijn dan hebben wij een aantal tips waaraan een goed logo moet voldoen:
Waar moet een goed logo-ontwerp aan voldoen?
-
- Makkelijk te herkennen zijn
-
- Duidelijke leesbare tekst bevatten
-
- Uitstralen waar je bedrijf voor staat
-
- Uniek en geen kopie
-
- In kleur als zwart/wit dezelfde uitstraling hebben
- Niet te schreeuwerig
“Les 2: Online marketing”
Voor veel jonge ondernemers is het vanzelfsprekend dat je online aanwezig bent. Toch schenken veel ondernemers hier te weinig aandacht aan en laten ze kansen liggen. Bijna alles is tegenwoordig online en dus moet jouw bedrijf ook online goed vertegenwoordigd zijn. De eerste stap binnen online marketing is een goede website, met eigen huisstijl. Je bedrijfswebsite moet niet alleen informatief zijn, maar ook klanten overhalen iets bij je te kopen en/of af te nemen. Een goede bedrijfswebsite voldoet aan de volgende eisen:
Een goede bedrijfswebsite voldoet aan:
-
- Is gebruiksvriendelijk en voorzien van een overzichtelijk menu
-
- Komt gestructureerd over
-
- Contactgegevens en openingstijdens staan erop
-
- Achtergrondgegevens (een “over ons” pagina)
-
- Hij sluit aan bij de behoeften van de bezoekers
-
- Geen onverwachte muziek of geluiden
Voordat je jouw website gaat lanceren is het verstandig om deze eerst even te laten testen door bijvoorbeeld vrienden en familie. Daarnaast is het ook mogelijk om via verschillende forums (Facebook en Twitter) hulp te vragen aan andere ondernemers. Zo zorg je ervoor dat de kinderziektes eruit zijn nog voordat toekomstige klanten hierop afhaken.
Creëer content, begin met schrijven!
Een goede manier om extra content en dus aandacht op internet te creëren is door het schrijven van blogs, dit kun je doen voor je eigen website of die van anderen. Veel nieuws- en lifestylewebsites zijn op zoek naar jonge schrijvers die leuke blogs kunnen schrijven. Een ideaal platform om aandacht te vragen voor je website, onderneming of de producten die je verkoopt. Schrijf de teksten nooit direct over je website, onderneming of producten, maar eerder over onderwerpen die ermee te maken hebben. Onderaan de blog zet je vervolgens je naam en waar je voor werkt en/of wat je verkoopt.
Social media
Het gebruik maken van social media is nog altijd de meest effectieve manier om je onderneming onder de aandacht te brengen. Er zijn tegenwoordig veel verschillende social media platforms waaruit je kunt kiezen. Welke sociale media voor jouw bedrijf het beste werkt hangt af van je doelgroep. We lichten er hieronder een aantal voor je uit:
Facebook: Het grootste en meest gebruikte sociale netwerk in Nederland. Veel mensen zijn actief of Facebook en blijven dat ook nog wel een tijdje, een goede investering dus om je bedrijf hier aan te melden. Het aanpakken van een bedrijfspagina is erg eenvoudig en je hebt de mogelijkheid om advertenties uit te laten gaan. Hiervoor betaal je relatief weinig en is vaak erg effectief. Wil je van start gaan met adverteren op Facebook? Ga dan niet te hard van start, probeer het eerst met een klein bedrag en kom erachter hoe het werkt en wat voor je eigen bedrijf wel of niet werkt.
Twitter: Twitter wordt nog altijd veel gebruikt en je kunt er met korte teksten (voorzien van links) voor zorgen dat al je volgers het lezen. Vaak wordt Twitter gebruikt om te laten weten wat we van iets vinden, veel klanten zullen via Twitter hun mening geven of vragen stellen. Zelf kun je dit ook inzetten om de mening van je toekomstige klanten te peilen. Veel bedrijven gebruiken Twitter om interessante feiten, nieuws en gebeurtenissen te “tweeten”, zo kun je snel meer volgers krijgen. Zorg er wel altijd voor dat wat je tweet iets te maken heeft met je onderneming.
Instagram: Instagram is een populair social netwerk onder jongeren. Voor veel bedrijven is het lastig om Instagram te gebruiken als bedrijf, omdat er enkel foto’s gepost kunnen worden. Toch zijn er veel grote bedrijven erg succesvol op Instagram, waaronder Starbucks. Zij gebruiken hun Instagram om een bepaalde beleving over te brengen en dat werkt. Of Instagram werkt voor jouw bedrijf zal je dus zelf moeten ervaren, heb je een jonge doelgroep dan komt dit wel goed.
LinkedIn: Als startend ondernemer is het belangrijk om actief te zijn op LinkedIn. Via LinkedIn kun je namelijk in contact komen met je (toekomstige) partners. Daarnaast is het mogelijk om ondernemingen te volgen en in contact te komen met medeondernemers. Op LinkedIn maak je eerst een persoonlijk profiel aan en kun je er later voor kiezen om je bedrijf aan te melden. Zorg ervoor dat de teksten op je persoonlijke profiel pakkend zijn en vrij van spelfouten. Want op LinkedIn ben jij het visitekaartje van je onderneming.
> LinkedIn profiel aanmaken[/show_hide]