Gebruik je een logo of handelsnaam om reclame te maken voor je producten en/of diensten? Dan is je logo en/of handelsnaam jouw merk en misschien is het wel verstandig om deze te registreren. Niets is erger voor ondernemers dan dat andere ondernemers je merk gebruiken of namaken. Het is niet alleen erg vervelend, maar kan je ook nog eens een hele hoop geld gaan kosten. Voordat je een besluit neemt over het wel of niet registreren van je merk is het handig om het verschil te kennen tussen een handelsnaam en een merknaam. Hieronder leggen we het je kort uit.

Handelsnaam

Een handelsnaam beschermt je alleen tegen concurrenten die met hetzelfde of een sterk lijkende naam op de (Nederlandse) markt aan de slag willen. Er is geen bescherming voor je logo en individuele productnamen.

Merknaam

Een merknaam beschermt je tegen concurrenten die hetzelfde of een sterk lijkende naam willen gebruiken in de gehele Benelux. Daarnaast mag je optreden tegen productnamen die veel weg hebben van je eigen registreren en is je logo juridisch beschermd. 

Nog voordat je jouw merk wilt registreren is het verstandig om te controleren of deze niet al gebruikt wordt door iemand anders. Dit kun je voor jezelf nagaan in het Merkenregister, Google ook nog altijd even je gewenste merknaam om erachter te komen of hij niet al op een andere manier gebruikt wordt. Zorg er altijd voor dat je merknaam onderscheiden is en niet lijkt op een bestaand merk. Zo voorkom je misschien wel dat je op later moment gesommeerd wordt door een groter bedrijf je merknaam te veranderen. 

Hoe kan ik mijn merk registreren?

Het registreren van je merknaam en/of logo doe je door deze online door te geven aan het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Dit is de officiële instantie die zich bezig houdt met de registratie van merken en modellen in de gehele Benelux. Het aanvragen van je merk neemt ongeveer 3 maanden in beslag en kost je € 240,-. Hiervoor is je merk 10 jaar lang beschermd tegen concurrentie. 

Veel jonge ondernemers kiezen er niet voor om hun merk of handelsnaam te registreren. Het kost simpelweg een hoop geld en hoe groot is de kans dat je naam gebruikt gaat worden. Zeker bij kleine (internet)bedrijven is het onnodig om je merknaam te registreren. Wanneer je bedrijf steeds bekender en groter wordt is het toch verstandig om je merknaam en logo te registreren, je staat dan namelijk juridisch een stuk sterker.