Het marktonderzoek is vaak een onderdeel van je ondernemersplan, maar je kunt ook op een later moment een marktonderzoek doen. Met een marktonderzoek kijk je of je onderneming echt winstgevend kan worden. Wanneer je bij de start van je onderneming geen marktonderzoek hebt gedaan krijg je bij de meeste geldschieters een nee te horen. Zij zien een marktonderzoek als de graadmeter tot succes van een onderneming. Bestaat je onderneming al even en wil je iets gaan toevoegen of veranderen? Ook dan kun je ervoor kiezen om een kort marktonderzoek uit te gaan voeren. Zo krijg je voor jezelf een duidelijk beeld of wat je wilt ook daadwerkelijk winstgevend kan gaan worden.

Een goed marktonderzoek beantwoordt de volgende vragen:

Hoe is de concurrentie binnen je branche en omgeving?

In wat verschilt jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie?

Wat voegt jouw bedrijf toe voor potentiële klanten?

Hoeveel klanten zijn er in jouw product en/of dienst geïnteresseerd?

Hoe groot is de beoogde markt?