Hoe kom je aan een nieuwe klant? Stap naar binnen met een taart!

Hoe kom ik aan klanten?

Iedere startende ondernemer brengt zijn product of dienst onder de aandacht van potentiële klanten met het doel daaruit nieuwe opdrachten te genereren. Hoe zorg je voor een goede start van je bedrijf zonder een HBO opleiding marketing achter de kiezen te hebben of een zaal met top verkopers die voor je aan het buffelen zijn? In deze blog worden de mogelijkheden geschetst en wordt je hopelijk aan het denken gezet. Wat kan voor jou wel of niet werken. Op welke kanalen ga jij inzetten?

Online, cold selling of netwerken?

De mogelijkheden om aan klanten te komen zijn eindeloos. Je kunt denken aan online marketing (website, Search Engine Optimization, Search Engine Advertising, social media etc). Het voordeel van online is dat je zonder enig kontakt met andere levende wezens de kennis kan vergaren en de tools in kan zetten om klanten naar je website te lokken en over te halen om te kopen. Google Adwords is een miljarden industrie. Gewoon bloggen over onderwerpen die te maken hebben met jouw dienst en die plaatsen op jouw website is ook een manier om online aandacht te genereren.  Heb je die kennis niet, dan is er inmiddels een klein leger aan bedrijven (en ZZP-ers!) die graag ondernemers helpen. Denk aan SEO en social media specialisten, web designers, tekstschrijvers etc. Ook zijn er marketingbureaus die online leads genereren door middel van offerte websites. Twee tot vijf aangesloten bedrijven ontvangen dan een online offerte aanvraag en betalen daar tussen de 20 en 80 euro per lead voor. Er zijn bedrijven die zich uitsluitend bezig houden met het nabellen van leads van offerte websites en zo hun groei bewerkstelligen. Ook goed om te noemen zijn persvoorlichters die zorgen voor aandacht voor je bedrijf, product of dienst in de media. Voor een bedrag waar je 1 keer een advertentie van kunt plaatsen kunnen zij een veelvoud aan media waarde creëren door jouw bedrijf als expert of uniek neer te zetten.

Geen moeite met afwijzing?

Harde persoonlijke verkoop, ofwel cold selling/calling genoemd is een andere route die je in kunt slaan in je zoektocht naar klanten. Je benadert koude of louwe contacten c.q. leads en probeert hen te overtuigen om een afspraak met je te maken of om direct je product of dienst af te nemen. Vaak bedoelen we hiermee cold calling. Je pakt een lijst met bedrijven of kijkt in Google maps naar een industrieterrein en begint te bellen. Als je maar flink blijft bellen komen daar vroeg of laat afspraken uit. De brutalen onder ons en mensen die geen enkele last hebben van stelselmatige afwijzing zijn uitermate geschikt voor deze tak van sport. Ook hiervoor heb je bureau’s die je kunt inschakelen voor het genereren van leads. Soms wordt er tussen de 100 en 200 euro gevraagd voor een warme lead, een bedrijf dat interesse heeft in jouw product en daar met jou -persoonlijk- over in gesprek wil. Een andere variant is gewoon naar binnen stappen bij bedrijven en vragen naar de bedrijfsleider of iemand die gaat over de inkoop van jouw product of dienst. Neem een taart of een grappige gadget mee en probeer of je met de juiste persoon in gesprek kunt raken.

Netwerken werkt

Een andere optie is netwerken. Bezoek locaties waar ondernemers bij elkaar komen om te netwerken en wordt lid van een ondernemersvereniging of netwerkorganisatie. Netwerken is geschikt voor ondernemers die graag een band op willen bouwen met hun potentiële klanten. Door te netwerken met andere ondernemers bouw je vertrouwen op en boor je via via een groot potentieel netwerk van mogelijke klanten aan. Een goed voorbeeld van zo’n netwerkorganisatie is Business Network International (BNI). In Nederland zit er in iedere stad of streek wel zo’n groep van ondernemers die elkaar iedere week ontmoeten bij een ontbijtsessie. Leden spreken elkaar ook 1 op 1 en beginnen eerst onderling zaken te doen. Als dat goed gaat durven andere leden hun netwerk open te stellen en gaan ze elkaar actief aanbevelen. Het motto is ‘geven loont’. Als jij zorgt voor een goede lead voor een ander of een dienst afneemt van een ander, dan krijg je daar uiteindelijk iets voor terug. Bijkomend voordeel van het deelnemen aan zo’n netwerkgroep is dat je ook het vak ondernemerschap leert van collega ondernemers en dat je trainingen krijgt aangeboden waar je ook buiten dat netwerk profijt van hebt. Hoe breng jij jezelf en je product/dienst effectief onder de aandacht. Netwerken neemt over het algemeen meer tijd in beslag omdat je aan vertrouwen bouwt. Dat heb je niet van de ene op de andere dag.

Waar te beginnen?

Wat een mogelijkheden, maar hoe kom je er nu achter wat voor jou als persoon en wat voor jouw type dienst of product werkt? Goed nadenken en trial and error. Begin met een website en zet er een paar leuke blogs op. Neem een Facebook en Linkedin pagina en zet daar wekelijks een bericht op. Zorg dat mensen jouw bedrijf, berichten en blogs liken. Ga eens naar een bitterballenborrel en probeer met minimaal 3 mensen in gesprek te raken, met als uitkomst dat je kaartjes uitwisselt en je voorneemt om contact met elkaar te houden of gelijk een afspraak maakt. Kom eens te gast bij een BNI bijeenkomst en zie hoe collega ondernemers hun product of dienst op een hele authentieke manier onder de aandacht van de groep brengen. De website over netwerken in Amsterdam geeft een beeld van diverse netwerkorganisaties en een agenda van netwerkactiviteiten.

Hoe gaat het verder?

Op een gegeven moment ziet de ondernemer zelf welke kanalen resultaat opleveren. Resultaat is dan dat de baten de kosten overschrijden. Hoeveel omzet en marge behaal je gemiddeld op een klant. En hoe hoog zijn de kosten om uit de mogelijke kanalen een klant te halen. Deze rekensom én waar jij je prettig bij voelt, bepaalt uiteindelijk hoe jij aan nieuwe klanten gaat komen. Uiteraard komen er in een latere fase ook klanten bij die zich zonder enige inspanning aanmelden. Door mond-op-mond reclame bijvoorbeeld. Daarnaast zullen er klanten zijn die zich voor lange tijd aan je binden. Houdt echter in gedachten dat de levenscyclus van een klant altijd eindig is. Je zult dus moeten zorgen voor een continue aanwas van nieuwe klanten. Succes!

Handige links naar bedrijven en sites die wij je van harte aan kunnen aanbevelen:

Social Monsters (Sociale media berichten en adverteren)

2XCEED (online marketing regisseur)

Van Stein Sales Consultancy 

Uw Persvoorlichter

Drukwerkservice

Reclamebureau Kopart

Zakelijke netwerkmogelijkheden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *