Ik heb een idee!

Daar begint het vaak mee, het hebben van een goed idee. Wanneer je dit idee goed hebt uitgewerkt en ervan overtuigd bent dat je er geld mee kunt gaan verdienen zijn er een aantal zaken die je moet regelen. Zo moet elk bedrijf, stichting of vereniging ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (ook wel KvK). Want wanneer je ingeschreven staat bij de KvK staat jouw onderneming in het handelsregister. Het handelsregister is een overzicht van alle bedrijven, stichtingen enzovoort in Nederland.

Via dit handelsregister kunnen andere ondernemers en/of de overheid zien wie er bevoegd is om te beslissen in je bedrijf en wat voor werkzaamheden er verricht worden. Wanneer je jouw bedrijf hebt ingeschreven krijg je een KvK-nummer en hoor je er echt helemaal bij. Met je KvK-nummer laat je aan andere ondernemers en bedrijven zien dat je jouw onderneming serieus neemt. 

[show_hide title=”Stap 1: Maak een afspraak en schrijf je in!”]Om jezelf te kunnen inschrijven bij de KvK moet je eerst een afspraak maken met een KvK kantoor bij jou in de buurt. Je gaat vervolgens langs om je onderneming in te schrijven en je kunt meteen aan de slag. 

Meenemen naar de KvK:

  • Een handelsnaam (bedrijfsnaam), dit is de naam van waaruit je wilt gaan werken. Kies een naam die past bij je werkzaamheden en ook nog steeds leuk is als je volwassen bent. Controleer ook altijd even of de naam nog niet bezet is, google is je vriend hierbij.
  • Omschrijving van je activiteiten, zorg dat je ze kunt uitleggen in 30 seconden. De KvK geeft je vervolgens een aantal BIK-codes, deze staan voor de activiteiten van je bedrijf. Vaak is het de bedoeling dat je één hoofdactiviteit kiest. De gekozen activiteiten zijn niet bindend en kunnen altijd op een later moment aangepast worden.
  • Kies een rechtsvorm. Daarmee laat je weten wat voor bedrijf je bent, bijvoorbeeld een eenmanszaak of BV. De belangrijkste verschillen in rechtsvormen lees je in ons artikel over rechtsvormen.
  • Daarnaast is het belangrijk dat je jouw legitimatie (ID-kaart of paspoort), of een ouder/verzorger met legitimatie (als je nog geen 18 bent) meeneemt. 

Voordat je naar je afspraak gaat is het belangrijk om je verwachtingen van je onderneming kort op papier te zetten. Hiervoor kun je de volgende vragen beantwoorden: 

  1. Hoeveel klanten verwacht ik in het 1e jaar?
  2. Maak een schatting van je verwachte omzet
  3. Maak een schatting van je verwachte kosten
  4. Hoeveel uur denk je te gaan besteden aan je onderneming?
  5. Verwacht je werknemers in dienst te nemen?

Handig om te weten..

  • Een afspraak bij de KvK duurt ongeveer 30 minuten
  • Het inschrijven bij de KvK kost je niks!
  • Na inschrijven ben je verplicht belastingaangifte te doen
  • De KvK kijkt niet meer op van jonge ondernemers[/show_hide]

[show_hide title=”Stap 2: Je krijgt post!”]Nu je ingeschreven staat bij de KvK sta je ook automatisch aangemeld bij de belastingdienst als ondernemer. Hier zitten een aantal verplichtingen aan vast, waaronder belastingaangifte doen. Hoe vaak je belastingaangifte moet doen hangt af van je verwachte inkomen. Verwacht je minder dan € 5000,- per jaar te gaan omzetten dan doe je eens per jaar aangifte, anders eens per kwartaal. Het doen van deze aangifte is je eigen verantwoordelijkheid, maar gelukkig niet heel moeilijk. Om je daarmee op weg te helpen hebben we de cursus “belastingaangifte” voor je klaar staan.

Je eerste weken als ondernemer gaan snel voorbij. Zo heb je het vast al uitgebreid gevierd en word je overladen met reclame, acties en uitnodigen. Deze ontvang je omdat je nieuw staat ingeschreven als ondernemer in het handelsregister, hier haken veel bedrijven handig op in. De eerste weken lijkt de reclame interessant, maar dit laat je al snel links liggen. 

Naast alle reclame die je krijgt is het belangrijk om je ogen open te houden voor je eerste blauwe enveloppen, van de belastingdienst. In de eerste blauwe envelop die je krijgt staat namelijk je BTW-nummer, deze heb je nodig voor het doen van belastingaangifte en moet vermeld staan op je facturen. Verder vind je in de envelop een brief waarin staat dat je ingeschreven staat en een formulier dat je moet invullen en vervolgens terugsturen. Op het formulier vul je jouw naam, adres, rekeningnummer en BTW-nummer in.

Nadat je dit formulier getekend en wel hebt teruggestuurd krijg je binnen twee weken opnieuw post van de belastingdienst met daarin je gebruikersnaam en een tijdelijk wachtwoord. Hiermee kun je inloggen op de beveiligde omgeving van de belastingdienst. Deze inloggegevens heb je nodig om belastingaangifte te doen. Hoe je belastingaangifte kunt doen lees je in onze cursus “belastingaangifte”. Maar nu eerst door naar “stap 3: Dit moet je ook nog even regelen”.

Handig om te weten..

  • Het kan in de eerste weken van je inschrijving voorkomen dat je nepfacturen krijgt, bijvoorbeeld van een bedrijf dat zich “Handelsregister Nederland” noemt. Betaal nooit als je niet weet waarvoor je betaalt of wanneer je dit hebt afgesproken met een persoon of bedrijf. Voordat je betaalt is het handig om eerst het bedrijf even op te zoeken, Google is je vriend hierin![/show_hide]

[show_hide title=”Stap 3: Dit moet je ook nog even regelen”]Voordat je echt aan de slag gaat met het ondernemen is het verstandig om de volgende zaken van het begin af aan goed te regelen. Ze lijken nu vaak niet zo belangrijk, maar dat zijn ze wel. Hiermee zorg je namelijk dat je bedrijfje ook in de toekomst gezond en rendabel blijft! 

  1. Uren bijhouden. Maak voor jezelf een Excelbestandje waarin je de gemaakte uren voor je onderneming bijhoudt. Deze kun je namelijk vervolgens makkelijk aan je opdrachtgever laten zien en factureren.
  2. Open een aparte bankrekening. Hiermee zorg je dat je bedrijfsgelden en privégelden niet door elkaar lopen. Daarnaast maak je met het openen van een aparte rekening het bijhouden van je administratie en het doen van belastingaangifte een stuk makkelijker. Het openen van een zakelijke rekening is als eenmanszaak niet verplicht, ben je een bv dan is het wel aan te raden. Een zakelijke rekening is duurder dan een particuliere rekening.
  3. Richt je administratie in. Start met het opbouwen van je bedrijfsadministratie. Bewaar belangrijke post, facturen en bonnetjes van aankopen. Om je op weg te helpen met je administratie hebben we de cursus voor je klaarstaan “Administratie”.
  4. Zorg dat iemand op je let. Je denkt het vast allemaal zelf te kunnen, maar iemand die met je mee kan kijken wanneer het jou uitkomt is altijd fijn. Iemand met ervaring is altijd handig, maar een ouder of verzorger volstaat ook.[/show_hide]

Geef een reactie